Statut
STOWARZYSZENIA POD NAZWĄ
TOWARZYSTWO INICJATYW EUROPEJSKICH
(tekst jednolity z dnia 18. kwietnia 2011 r.)
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
- Stowarzyszenie pn.: „Towarzystwo Inicjatyw Europejskich” ,o skróconej nazwie TIE, zwane dalej Towarzystwem, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym i posiada osobowość prawną.
- Nazwa stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.
§2
- Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą władz Towarzystwa jest Łódź.
- Towarzystwo działa w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, statut i uchwały władz Towarzystwa.
- Towarzystwo w ramach swej działalności może współpracować z krajowymi i zagranicznymi organizacjami o podobnych profilach działania.
- Towarzystwo może posiadać odznaki organizacyjne oraz używać pieczęci zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o takim samym lub podobnym profilu działania.
Rozdział II
Cel i sposoby działania
§3
Celem Towarzystwa jest propagowanie i wdrażanie idei spójności gospodarczej i społecznej Unii Europejskiej.
§4
Towarzystwo realizuje swój cel poprzez podejmowanie zadań w zakresie:
- pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,
- działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
- działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego,
- ochrony i promocji zdrowia,
- działalności na rzecz osób niepełnosprawnych,
- promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,
- działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn,
- działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym,
- działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,
- działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej,
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
- nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania,
- wypoczynku dzieci i młodzieży,
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
- wspierania i upowszechniania kultury fizycznej,
- ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
- turystyki i krajoznawstwa,
- upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji,
- upowszechniania i ochrony praw konsumentów,
- działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
- promocji i organizacji wolontariatu,
- pomocy Polonii i Polakom za granicą,
- promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą,
- działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka,
- przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym,
- działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt. 1–32 Ustawy o działalności pożytku publicznego z dn. 24 kwietnia 2003 r. z póź. zm.,
§4 a
Do realizacji celów i zadań Towarzystwo może powoływać jednostki organizacyjne.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§5
- Członkami Towarzystwa mogą być osoby prawne, fizyczne lub nieposiadające osobowości prawnej.
- Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
a) Zwyczajnych,
b) Wspierających,
c) Honorowych.
§6
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, akceptująca statutowe cele Towarzystwa.
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Towarzystwa, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową, rzeczową lub w inny sposób promuje działalność Towarzystwa Inicjatyw Europejskich. Osoba prawna działa w Towarzystwie przez swojego przedstawiciela.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła znaczący wkład w rozwój idei Towarzystwa.
§7
- Wpisanie na listę członków zwyczajnych następuje po:
a) złożeniu pisemnej deklaracji na obowiązujących formularzach,
b) uiszczeniu opłaty wpisowej,
c) przedłożeniu pisemnej rekomendacji przynajmniej dwóch członków Zarządu Towarzystwa,
d) przyjęciu przez Zarząd Towarzystwa uchwały o wpisaniu na listę członków, - Zarząd Towarzystwa Inicjatyw Europejskich może podjąć drogą uchwały zwolnienie z obowiązku uiszczenia opłaty wpisowej.
- Wpisanie na listę członków wspierających następuje po:
a) złożeniu pisemnej deklaracji na obowiązującym formularzu,
b) przedłożeniu pisemnej rekomendacji dwóch członków Towarzystwa - Członka wspierającego Zarząd może przyjąć do Towarzystwa na czas określony.
- Nadanie godności członkowstwa honorowego następuje na Walnym Zebraniu Członków na wniosek Zarządu.
§8
- Członek zwyczajny ma prawo do:
a) czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa,
b) uczestniczenia w zebraniach, dyskusjach, wykładach, seminariach, konkursach, wystawach, spotkaniach, wyjazdach szkoleniowych itp. organizowanych przez Towarzystwo,
c) zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Towarzystwa. - Członek zwyczajny obowiązany jest do:
a) aktywnego uczestniczenia w pracach i realizacji celów Towarzystwa,
b) dbania o dobre imię i godnego reprezentowania Towarzystwa na zewnątrz,
c) przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
d) regularnego opłacania składek i innych świadczeń obowiązujących w Towarzystwie. - Członek wspierający i honorowy ma prawo do:
a) uczestniczenia w zebraniach, dyskusjach, wykładach, seminariach, konkursach, wystawach, spotkaniach, wyjazdach szkoleniowych itp. organizowanych przez władze Towarzystwa,
b) zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Towarzystwa. - Członek wspierający i honorowy ma obowiązek:
a) dbania o dobre imię i godnego reprezentowania Towarzystwa na zewnątrz,
b) wspierania działalności Towarzystwa poprzez promowanie tej działalności oraz pozyskiwanie środków na jej prowadzenie.
§9
Członkostwo Towarzystwa ustaje na skutek:
- Dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Towarzystwa, zgłoszonej na piśmie Zarządowi.
- Wykluczenia na podstawie uchwały Zarządu Towarzystwa w przypadku naruszenia postanowień niniejszego statutu lub uchwał władz Towarzystwa.
- Upływu czasu na jaki członek wspierający został przyjęty do Towarzystwa.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna
§10
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie Członków.
- Zarząd.
- Komisja Rewizyjna.
§ 11
- Kadencja wszystkich władz Towarzystwa trwa 2 lata.
- Uchwały władz Towarzystwa, jeżeli statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 1/3 osób uprawnionych do głosowania. Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
- W przypadku ustąpienia lub wykluczenia członka władz Towarzystwa w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród nie wybranych kandydatów, wg kolejności uzyskanych głosów. Liczba dobranych w ten sposób członków władz nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.
§12
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
a) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
b) z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście. - O miejscu, terminie oraz porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków.
§13
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku.
- Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Prezydium w składzie przewodniczący i protokolant.
- Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania Członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbywać się w każdym czasie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
a) z własnej inicjatywy,
b) na żądanie Komisji Rewizyjnej,
c) na umotywowane żądanie co najmniej 1/3 członków zwyczajnych. - Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami dla których zostało zwołane.
§14
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków w szczególności należy:
- Określenie głównych kierunków działania Towarzystwa.
- Uchwalenie statutu i jego zmian.
- Uchwalanie budżetu.
- Wybór i odwoływanie członków władz Towarzystwa.
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Towarzystwa.
- Ustalanie wysokości wpisowego, składek członkowskich oraz innych świadczeń.
- Rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Towarzystwa lub jego władze.
- Rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich od uchwał Zarządu.
- Nadawanie i pozbawianie statusu członka honorowego.
- Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku.
- Podejmowanie uchwał w sprawie zbycia majątku Towarzystwa.
- Podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady.
§15
- W okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków bieżącą działalnością Towarzystwa kieruje Zarząd.
- Zarząd składa się z 4 do 7 osób, w tym prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika.
- O liczbie osób wchodzących w skład Zarządu decyduje Walne Zebranie Członków przed głosowaniem składu Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
§16
Do kompetencji Zarządu należy:
- Realizacja celów Towarzystwa oraz uchwał Walnego Zebrania Członków.
- Określanie szczegółowych kierunków działania.
- Przygotowanie projektów budżetu i preliminarzy przedstawianych do uchwalenia Walnemu Zebraniu Członków.
- Sprawowanie zarządu nad majątkiem Towarzystwa.
- Składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
- Zwoływanie Walnego Zebrania Członków.
- Podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich.
- Prowadzenie dokumentacji członkowskiej.
- Wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego Towarzystwa.
- Udzielanie kierownikom lub koordynatorom projektów pełnomocnictw w zakresie ich realizacji.
§17
- Komisja Rewizyjna jest władzą Towarzystwa powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, w tym przewodniczącego.
§18
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrolowanie działalności Towarzystwa.
- Składanie na Walnym Zebraniu Członków sprawozdania ze swojej działalności.
- Przedkładanie Walnemu Zebraniu Członków wniosku w sprawie udzielenia absolutorium władzom Towarzystwa.
§19
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości, fundusze itd.
- Źródłami powstania majątku Towarzystwa są:
a) składki członkowskie,
b) dotacje i darowizny,
c) zyski wypracowane w czasie realizacji celów statutowych. - Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Dochody Towarzystwa przeznaczane są na realizację celów statutowych.
§20
Do ważności oświadczenia woli, a także w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa wymagane są podpisy prezesa lub wiceprezesa i jednego z członków Zarządu z zastrzeżeniem § 16 ust.10 statutu Towarzystwa Inicjatyw Europejskich.
§21
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków kwalifikowaną większością głosów.
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz rozwiązanie Towarzystwa mogą być przedmiotem Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zebrania Członków.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Towarzystwa.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Towarzystwa, nie uregulowanych w statucie, mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach /z późniejszymi zmianami/.
Rozdział V
Postanowienia szczególne
§22
Zabrania się:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Towarzystwa w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej osobami bliskimi,
b) przekazywania majątku Towarzystwa na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywania majątku Towarzystwa na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji albo podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3,
d) zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.