Towarzystwo Inicjatyw Europejskich

Program dydaktyczno-wychowawczy

W naszym mini żłobku w Łodzi prowadzone są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze dostosowane do zainteresowań dzieci, a także do pór roku, świąt i innych okoliczności.

W naszym Żłobku w Łodzi Dzieci uczą się:

  • Samodzielnego wykonywania czynności higienicznych i fizjologicznych
  • Samodzielnego spożywania posiłków, ubierania się i rozbierania
  • Współżycia społecznego w grupie dziecięcej
  • Nawiązywania kontaktu z rówieśnikami
  • Dzielenia się przedmiotami i zabawkami z innymi dziećmi
  • Myślenia, wymowy i wyobraźni
  • Doskonalą sprawność ruchową i poczucie rytmu

Nasz program dydaktyczno – wychowawczy ukierunkowany jest na wielowymiarową stymulację aktywności dzieci i wczesne wspomaganie rozwoju zgodne z potencjałem i indywidualnymi możliwościami każdego dziecka.

Dzięki temu nasi podopieczni mogą rozwijać się według własnego rytmu w atmosferze cierpliwości, życzliwości i wyrozumiałości.

Program realizujemy poprzez organizację różnorodnych zajęć uaktywniających wszystkie zmysły dzieci.

1. GIMNASTYKA OGÓLNOROZWOJOWA – wspomaga sprawność i zaspokaja potrzebę ruchu wykorzystując naturalną aktywność każdego dziecka. Dzieci ćwiczą swoją zręczność, siłę, szybkość, wzmacniają siłę i wiarę w siebie.

Gimnastyka ogólnorozwojowa w naszym żłobku organizowana jest w formie:

  • ćwiczeń równowagi,
  • zabaw skocznych i bieżnych,
  • rzucania, wspinania, turlania, celowania, toczenia, chwytania, skłonów, wymachów…

2. RYTMIKA I ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE – uwielbiane przez dzieci zabawy z rytmem, stymulują wiele aspektów rozwoju. Rozwijają świadomość ciała i przestrzeni, które szczególnie intensywnie rozwijają w okresie wczesnego dzieciństwa i są podstawą kształtowania się kluczowych czynności psychoruchowych takich jak mowa, czytanie, pisanie i liczenie.

W Żłobku organizujemy między innymi:

  • zabawy ruchowe i umuzykalniające ze śpiewem,
  • ćwiczenia słuchowe rozwijające wrażliwość na tony i dźwięki
  • ćwiczenia rytmiczne: klaskanie, tupanie w rytm melodii
  • gry na instrumentach
  • zagadki muzyczne
  • słuchanie dźwięków z otoczenia
  • zabawy w naśladowanie dźwięków
  • zabawy taneczne
  • słuchanie muzyki relaksacyjnej
  • zabawy z chustą Klanza

3. ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Naszym podopiecznym proponujemy zabawy dostarczające różnorodne doznania sensoryczne, stymulujące różne zmysły: wzrok, słuch, smak, dotyk, zmysł równowagi. W trakcie zajęć poznajemy nowe zapachy, kształty, kolory, faktury materiałów, gramy na instrumentach, budujemy tory przeszkód.

4. OBSERWACJA I DOŚWIADCZENIE – Zabawy zaspokajają naturalną ciekawość świata maluszków i są wynikiem naturalnej dziecięcej potrzeby poznawania otaczającego je świata, pozwalają dziecku w przyjemny sposób odkrywać i uczyć się.

  • spacery po okolicy i poszukiwanie „Parkowych” skarbów
  • obserwowanie i opisywanie zjawisk oraz zmian zachodzących w przyrodzie
  • doświadczenia i eksperymenty pozwalające na bliższe poznanie świata przyrody z wykorzystywaniem różnorodnych narzędzi

5. ZABAWY TEMATYCZNE – uspołeczniają i pobudzają wyobraźnię. Są to m.in. zabawy naśladowcze w kącikach tematycznych/odgrywanie ról – zabawa w gotowanie, w dom, sklep, żłobek, warsztat samochodowy itp.

6. INSCENIZACJA I BAJKOTERAPIA – zajęcia pobudzające wyobraźnię, uwrażliwiające na przeżycia estetyczne oraz relaksujące najmłodszych.

W naszym Żłobku organizujemy:

  • przedstawienia teatralne
  • codzienne czytanie i opowiadanie bajek literatury dziecięcej
  • seanse bajek relaksacyjnych i psychoedukacyjnych

7. ZAJĘCIA PLASTYCZNE – rozwijają dziecięcą wyobraźnię, zdolności manualne, ekspresję plastyczną, uczą cierpliwości, pomagają uwierzyć we własne siły oraz wzmagają poczucie własnej wartości.

Do organizacji zajęć plastycznych wykorzystujemy różnorodne techniki:

  • rysowanie kredkami, pastelami, świecą;
  • malowanie palcami, malowanie na podkładzie klejowym,
  • zabawy z gliną, masą solną i papierową;
  • wykonywanie prac z kasz i makaronów, włóczek, szmatek,
  • stemplowanie, wyklejanie, wydzieranie, formowanie z plasteliny… 

8. ZAJĘCIA KONSTUKCYJNO – MANIPULACYJNE – pobudzają wyobraźnię i pomysłowość, ćwiczą sprawność manualną, rozbudzają kreatywność dzieci, doskonalą rozwój spostrzegawczo-ruchowy oraz uczą panowania nad własnym ciałem.

  • Budowanie i konstruowanie z klocków
  • Łączenie elementów
  • Otwieranie, zamykanie, nawlekanie, nakładanie, turlanie…

9. ZAJĘCIA KSZTAŁCĄCE MOWĘ – prowadzone przez logopedę

  • Zabawy słuchowe, oddechowe, dźwiękonaśladowcze, artykulacyjne

10. ZABAWY Z JĘZYKIEM ANGIELSKIM  z wykorzystaniem muzyki i ruchu – dzieci podczas zabaw poznają język wszystkimi zmysłami.

11. PROFILAKTYKA ZDROWOTNA

  • Racjonalne żywienie

      – urozmaicony jadłospis uwzględniający wiek, normy żywieniowe i kaloryczność

          oraz wskazania lekarskie lub diety eliminacyjne

      – udział w programie „Zdrowo jemy zdrowo rośniemy”

  • Usamodzielnianie – w codziennych czynnościach kształtujących nawyki higieniczno – zdrowotne oraz w codziennej nauce nocnikowania
  • Zapobieganie wadom zgryzu i próchnicy

      – kształtowanie umiejętności codziennego i prawidłowego mycia zębów

      – kształtowanie umiejętności wczesnego picia z kubeczka

      – ograniczenie podawania słodyczy na rzecz owoców i warzyw

      – wczesne odzwyczajanie od smoczka

  • Profilaktyka wad wymowy – działania zmierzające do prawidłowego rozwoju aparatu artykulacyjnego i zapobiegające wadom wymowy.
  • Profilaktyka wad postawy – kształtowanie prawidłowej postawy u dzieci poprzez wyrabianie właściwych nawyków ruchowych – trzymania głowy prosto, ściągania łopatek, wciąganie brzucha, wyrabianie nawyku codziennej gimnastyki ogólnorozwojowej.

Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze w naszym Żłobku urozmaicamy odwiedzinami ciekawych gości (m.in. weterynarzy ze zwierzątkami, teatrzykami) oraz  organizujemy (dla dzieci i rodziców) ciekawe warsztaty – sensoryczne, kulinarne, teatralne, plastyczne…