W naszym mini żłobku w Łodzi prowadzone są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze dostosowane do zainteresowań dzieci, a także do pór roku, świąt i innych okoliczności.
W naszym Żłobku w Łodzi Dzieci uczą się:
- Samodzielnego wykonywania czynności higienicznych i fizjologicznych
- Samodzielnego spożywania posiłków, ubierania się i rozbierania
- Współżycia społecznego w grupie dziecięcej
- Nawiązywania kontaktu z rówieśnikami
- Dzielenia się przedmiotami i zabawkami z innymi dziećmi
- Myślenia, wymowy i wyobraźni
- Doskonalą sprawność ruchową i poczucie rytmu
Nasz program dydaktyczno – wychowawczy ukierunkowany jest na wielowymiarową stymulację aktywności dzieci i wczesne wspomaganie rozwoju zgodne z potencjałem i indywidualnymi możliwościami każdego dziecka.
Dzięki temu nasi podopieczni mogą rozwijać się według własnego rytmu w atmosferze cierpliwości, życzliwości i wyrozumiałości.
Program realizujemy poprzez organizację różnorodnych zajęć uaktywniających wszystkie zmysły dzieci.
1. GIMNASTYKA OGÓLNOROZWOJOWA – wspomaga sprawność i zaspokaja potrzebę ruchu wykorzystując naturalną aktywność każdego dziecka. Dzieci ćwiczą swoją zręczność, siłę, szybkość, wzmacniają siłę i wiarę w siebie.
Gimnastyka ogólnorozwojowa w naszym żłobku organizowana jest w formie:
- ćwiczeń równowagi,
- zabaw skocznych i bieżnych,
- rzucania, wspinania, turlania, celowania, toczenia, chwytania, skłonów, wymachów…
2. RYTMIKA I ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE – uwielbiane przez dzieci zabawy z rytmem, stymulują wiele aspektów rozwoju. Rozwijają świadomość ciała i przestrzeni, które szczególnie intensywnie rozwijają w okresie wczesnego dzieciństwa i są podstawą kształtowania się kluczowych czynności psychoruchowych takich jak mowa, czytanie, pisanie i liczenie.
W Żłobku organizujemy między innymi:
- zabawy ruchowe i umuzykalniające ze śpiewem,
- ćwiczenia słuchowe rozwijające wrażliwość na tony i dźwięki
- ćwiczenia rytmiczne: klaskanie, tupanie w rytm melodii
- gry na instrumentach
- zagadki muzyczne
- słuchanie dźwięków z otoczenia
- zabawy w naśladowanie dźwięków
- zabawy taneczne
- słuchanie muzyki relaksacyjnej
- zabawy z chustą Klanza
3. ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Naszym podopiecznym proponujemy zabawy dostarczające różnorodne doznania sensoryczne, stymulujące różne zmysły: wzrok, słuch, smak, dotyk, zmysł równowagi. W trakcie zajęć poznajemy nowe zapachy, kształty, kolory, faktury materiałów, gramy na instrumentach, budujemy tory przeszkód.
4. OBSERWACJA I DOŚWIADCZENIE – Zabawy zaspokajają naturalną ciekawość świata maluszków i są wynikiem naturalnej dziecięcej potrzeby poznawania otaczającego je świata, pozwalają dziecku w przyjemny sposób odkrywać i uczyć się.
- spacery po okolicy i poszukiwanie „Parkowych” skarbów
- obserwowanie i opisywanie zjawisk oraz zmian zachodzących w przyrodzie
- doświadczenia i eksperymenty pozwalające na bliższe poznanie świata przyrody z wykorzystywaniem różnorodnych narzędzi
5. ZABAWY TEMATYCZNE – uspołeczniają i pobudzają wyobraźnię. Są to m.in. zabawy naśladowcze w kącikach tematycznych/odgrywanie ról – zabawa w gotowanie, w dom, sklep, żłobek, warsztat samochodowy itp.
6. INSCENIZACJA I BAJKOTERAPIA – zajęcia pobudzające wyobraźnię, uwrażliwiające na przeżycia estetyczne oraz relaksujące najmłodszych.
W naszym Żłobku organizujemy:
- przedstawienia teatralne
- codzienne czytanie i opowiadanie bajek literatury dziecięcej
- seanse bajek relaksacyjnych i psychoedukacyjnych
7. ZAJĘCIA PLASTYCZNE – rozwijają dziecięcą wyobraźnię, zdolności manualne, ekspresję plastyczną, uczą cierpliwości, pomagają uwierzyć we własne siły oraz wzmagają poczucie własnej wartości.
Do organizacji zajęć plastycznych wykorzystujemy różnorodne techniki:
- rysowanie kredkami, pastelami, świecą;
- malowanie palcami, malowanie na podkładzie klejowym,
- zabawy z gliną, masą solną i papierową;
- wykonywanie prac z kasz i makaronów, włóczek, szmatek,
- stemplowanie, wyklejanie, wydzieranie, formowanie z plasteliny…
8. ZAJĘCIA KONSTUKCYJNO – MANIPULACYJNE – pobudzają wyobraźnię i pomysłowość, ćwiczą sprawność manualną, rozbudzają kreatywność dzieci, doskonalą rozwój spostrzegawczo-ruchowy oraz uczą panowania nad własnym ciałem.
- Budowanie i konstruowanie z klocków
- Łączenie elementów
- Otwieranie, zamykanie, nawlekanie, nakładanie, turlanie…
9. ZAJĘCIA KSZTAŁCĄCE MOWĘ – prowadzone przez logopedę
- Zabawy słuchowe, oddechowe, dźwiękonaśladowcze, artykulacyjne
10. ZABAWY Z JĘZYKIEM ANGIELSKIM z wykorzystaniem muzyki i ruchu – dzieci podczas zabaw poznają język wszystkimi zmysłami.
11. PROFILAKTYKA ZDROWOTNA
- Racjonalne żywienie
– urozmaicony jadłospis uwzględniający wiek, normy żywieniowe i kaloryczność
oraz wskazania lekarskie lub diety eliminacyjne
– udział w programie „Zdrowo jemy zdrowo rośniemy”
- Usamodzielnianie – w codziennych czynnościach kształtujących nawyki higieniczno – zdrowotne oraz w codziennej nauce nocnikowania
- Zapobieganie wadom zgryzu i próchnicy
– kształtowanie umiejętności codziennego i prawidłowego mycia zębów
– kształtowanie umiejętności wczesnego picia z kubeczka
– ograniczenie podawania słodyczy na rzecz owoców i warzyw
– wczesne odzwyczajanie od smoczka
- Profilaktyka wad wymowy – działania zmierzające do prawidłowego rozwoju aparatu artykulacyjnego i zapobiegające wadom wymowy.
- Profilaktyka wad postawy – kształtowanie prawidłowej postawy u dzieci poprzez wyrabianie właściwych nawyków ruchowych – trzymania głowy prosto, ściągania łopatek, wciąganie brzucha, wyrabianie nawyku codziennej gimnastyki ogólnorozwojowej.
Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze w naszym Żłobku urozmaicamy odwiedzinami ciekawych gości (m.in. weterynarzy ze zwierzątkami, teatrzykami) oraz organizujemy (dla dzieci i rodziców) ciekawe warsztaty – sensoryczne, kulinarne, teatralne, plastyczne…